امکان سنجی طرح های کسب و کار F.S

Feasibility Study & Business Plan

آیا ما باید پروژه پیشنهادی را اجرا نماییم یا خیر؟

امکان سنجی و طرح توجیهی بخش مهم قبل از شروع یک کسب و کار است که کارآفرینان باید قبل از شروع فعالیت  اطلاعات کافی را در این زمینه کسب نمایند. FS امکان-سنجی یک ایده را مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهد و به این سوال مهم که “آیا ما باید پروژه پیشنهادی را اجرا نماییم یا خیر؟” پاسخ می دهد. همه فعالیت هایی که در راستای FS انجام می گیرد، برای پاسخ دادن به این سوال است

یک طرح می‌تواند در حوزه‌های گوناگونی مانند کشاورزی، زیربنایی، صنعتی، سلامت، جهانگردی، معدنی، خدماتی و … از احداث کارخانه تا بهبود خط تولید دسته‌‌بندی شود. طرح توجیهی ( Feasibility Study ) مستندات و گزارشی است که  با استفاده از فنون علمی اقتصادی و بازاریابی و و فنی توجیه پذیری و یا قابل انجام نبودن یک پروژه یا طرح را از ابعاد مختلف بررسی  می نماید.

کسب و کار های نوپا به منظور دریافت مجوز از سازمان ها و دریافت تسهیلات بانکی و یا جذب سرمایه گذار نیازمند آماده سازی و ارائه طرح توجیهی هستند.

بخشهای با اهمیت در امکان سنجی و طرح توجیهی

مطالعات بازار

مطالعات بازار

Market Study

مطالعات فنی

مطالعات فنی

Technical Study

مطالعات اقتصادی

مطالعات اقتصادی

Economic Study

ارزیابی

ارزیابی

PESTEL

دراین بخش از طرح توجیهی به بررسی کامل منطقه راه اندازی پروژه پرداخته می‌شود.

مطالعات بازارهدف ، شناسایی هدف پروژه، تحلیل دقیق (از جمله سیاست های مدیریتی و …)، شناسایی فرصت و تهدیدهای موجود در منطقه و شناسایی ریسکهای احتمالی و تلاش درجهت کاهش آن می باشد . این فرایند با انجام تحقیقات بازار بررسی و پیشنهاد پتاسیل‌های ارزش آفرین موجود در منطقه جهت اطمینان یافتن سرمایه‌گذار برای سرمایه گذاری در منطقه تدوین وگوشزد می شود.

مطالعات فنی به بررسی توجیه‌پذیر بودن پروژه از لحاظ فنی پرداخته و شامل مطالعات ویژگی‌ها , مشخصات فنی پروژه بر اساس نتایج موردانتظار ازمطالعات بازار هدف می‌باشد.

هدف از مطالعه فنی پروژه بررسی توجیه‌پذیری و امکان اجرای آن از دید فنی است. در امکان سنحی فنی پروژه، موارد فنی مربوط به مهندسی پروژه بررسی شده که از مهم ترین جنبه های مهندسی که در امکان سنجی فنی بررسی می شود، می توان به جنبه‌ های ساختاری عملیاتی ، توان فنی پرسنل، ساختار کیفی و تولید و تدوین مشخصات ومستندات مهندسی  و سایر موارد دیگر اشاره کرد.

در مطالعات اقتصادی بررسیهای شاخص های سرمایه گذاری و برگشت سرمایه و توجیه پذیر بودن پروژه نسبت به شرایط اقتصاد کلان محیط سرمایه گذاری مورد مطالعه و بررسی قرار میگیرد.

 

  • پیش بینی سرمایه گذاری لازم برای طرح تایید شده
  • نرخ بازدهی داخلی و برآوردهای شاخصهای مالی
  • اطمینان لازم از صحت عملکرد مالی و جریانات نقدی
  • تجزیه و تحلیل هزینه و طرح مطالعات امکانسنجی
  • تاثیرات اجتماعی و اقتصادی طرح در رشد اشتغال و بهره وری

5 رکن اساسی در امکانسجی

 طرح توجیهی توسط تیمی از مشاوران و متخصصان و خبرگان در حوزه های خاص اقتصادی و مالی و مدیریتی که اشراف به قوانین دارند، آماده می شود. یعنی ۵ حوزه فنی (Technical)، اقتصادی (Economic)، قانونی (Legal)، عملیاتی (Operational) و زمان بندی (Scheduling) را در پروژه ها در نظر میگیریم.
در تدوین پروژه امکان سنجی (Feasibility Study)، این شرکت سعی می نماید مطالعات و بررسی های خود را علاوه بر ضمائم در فازهای فنی و اقتصادی و بازار در11 فاز ذیل تدوین و ارایه نماید. البته به این مستندات مدارک و تحقیقات و محاسبات فنی دیگرکه حاصل تلاش تیم متخصصان است اضافه می گردد.

خدمات مشاوره تنها افزاران در این حوزه

1.معرفی طرح

1.معرفی طرح

معرفی طرح

2. اجرایی

2. اجرایی

خلاصه اجرایی طرح برای مدیران و سرمایه گذاران و مسئولان دولتی

3.هدف طرح

3.هدف طرح

بیان هدف طرح

4.آنالیز حوزه فعالیت

4.آنالیز حوزه فعالیت

آنالیز حوزه فعالیت

5.تولید

5.تولید

معرفی محصول یا خدماتی که قصد تولید آن را دارید

6.مطالب

6.مطالب

ارائه مطالب مربوط به تولید و عملیات و مسائل فنی

7.مارکتینگ و تبلیغات

7.مارکتینگ و تبلیغات

ارائه برنامه مارکتینگ و تبلیغات

8.سرمایه انسانی

8.سرمایه انسانی

ارائه ساختار سرمایه انسانی مورد نیاز پروژه

9.استدلال های سودآوری

9.استدلال های سودآوری

ارائه آنالیز مالی و اقتصادی و استدلال های سودآوری و کسب درامد و ارزش افزوده

10.زمان بندی پیشنهادی

10.زمان بندی پیشنهادی

ارائه زمان بندی پیشنهادی برای پروژه و تجاری سازی طرح یا ایده در مکان مشخص

10. مدیریت خطر

10. مدیریت خطر

ارائه ارزیابی ریسک و مدیریت خطر و عدم قطعیت در رابطه با پروژه